Nairobi - Mnt Kenya

• Na een vlotte vlucht van Schiphol naar Nairobi zijn we op de luchthaven van Nairobi opgevangen door de reisbegeleidster van Djoser. Ze raadt ons aan om op het vliegveld geld te wisselen omdat dit waarschijnlijk op andere plaatsen niet meer mogelijk is. Wij hebben dollars en euro's meegenomen en op het vliegveld is een pinautomaat (ATM) aanwezig. We besluiten gebruik te maken van de pinautomaat, het vervelende is dat deze achteraf in een donkere hoek staat. De anderen gaan geld wisselen bij de exchange office op het vliegveld, dit neemt enige tijd in beslag.

• Na deze omwisselactie lopen we met zijn alleen naar een bus die ons naar het hotel brengt. Buiten is het donker en behalve waar straatverlichting brand is weinig te zien van Nairobi. De eerste nacht in Kenia hebben we doorgebracht in het hotel SilverSpring. Dit is voor Europa een goed tweede klasse hotel, voor de gemiddelde Keniaan is het waarschijnlijk het toppunt van luxe. Na wat gedronken en met iedereen kennisgemaakt te hebben zijn we naar onze kamer gegaan. Wat ons opviel is dat er gewapende bewaking op elke hoek van de gang aanwezig is. Het is onbekend of dit altijd zo is of dat de bewaking het gevolg van onze aanwezigheid is.

Nairobi

Nairobi is gelegen in een gebied dat ooit toebehoorde aan de Masai. De stad is opgericht in de late jaren 1890 als een Brits spoorlijnwerkkamp op de Mombasa-to-Uganda spoorlijn. Van 1899 tot 1905 diende het als één van de stops langs de spoorlijn. Door zijn ligging op de hoogvlakte werd dit eens kleine dorp de Britse provinciehoofdstad. In 1905 werd de stad de hoofdstad van de Britse Oost-Afrika Protectoraat (de zogenaamde Kenya Colony 1920/63). In 1963 werd Nairobi de hoofdstad van onafhankelijke Kenia en heeft daarna door zijn onstuitbare groei de aangrenzende gebieden geannexeerd. Als gevolg van de groeiende oppositie tegen de impopulaire Keniaanse president Daniel Arap Moi had Nairobi begin 1990 veel last van onrust onder de bevolking.

In de lounge van het hotel in Nairobi

• Vertrek uit Nairobi naar Mount Kenya

De kamer was zozo en het ontbijt in het hotel was prima. Hierna snel de tassen gepakt want de safaritruck staat al op ons te wachten. Na het ontbijt hebben we kennis gemaakt met de chauffeur Steve en de campcourier Kip. Steve is onze driver en gids voor deze trip en Kip gaat ons verwennen op goed bereide Europees getinte maaltijden met een Keniaans/Tanzaniaans vleugje. Nadat iedereen heeft kennis gemaakt met onze Keniaanse begeleiding en de truck is ingeladen rijden we de stad uit. In het begin is de weg 2x2 banen breed maar na de slumps rijden we op een enkele tweebaansweg.
    De eerste dag hebben we van Nairobi naar Mount Kenya gereden. Op deze dag zijn we diverse keren in direct contact gekomen met de kleurrijke Keniaanse cultuur. De overredingskracht waarmee de Kenianen hun producten aan de toeristen proberen te verkopen is groot.

Overlander truck bij het hotel in Nairobi

• Bij aankomst op de campsite, the Rock Mountain Lodge, heeft iedereen gelijk de tent opgezet en zijn daarna gaan geten. We staan allemaal nog een beetje vreemd en onwennig rond te kijken. Net of we het nog niet kunnen geloven. Dat wordt anders tijdens de volgende wandeling door het bos. We zien ons eerste game, een groep bavianen en zwart-witte Colobus apen. In dit gebied komt ook de zeldzame witte Colobus voor. Even verderop zien we olifanten sporen. Onderweg laat de gids ons nog diverse bijzondere planten zien, waar onder de Henna plant, Mirst en Aloë Vera. Het begint wat donker te worden en rond Mt Kenya onweert het.
    Het avondeten is goed, we krijgen kipstew. Bij de bereiding door Kip staat iedereen toe te kijken. Hij heeft nog goed bevroren kippen, deze hakt hij in tweeën en ze gaan in een hele grote pan met kokend water.De safaritruck heeft geen elektrisch gekoelde ruimte of diepvries. Alle bederfelijke waar moet onderweg worden gekocht en we vragen ons af hoe Kip de inkopen doet.

• Markt in Kenya

Markt in een stad onderweg in Kenia

• Dat blijkt best eenvoudig te zijn. Het menu voor onderweg is van te voren bekend en al weken van te voren is het vlees en verse groente besteld. Vlees is duur in Kenia en vaak beperkt verkrijgbaar in de lokale supermarkten. Dit wordt dan ook diepgevroren vanuit Nairobi vervoerd naar supermarkten in de plaatsen waar we onderweg langskomen. De truck heeft wel twee geïsoleerde kisten, koeling vindt plaats door er grote blokken ijs in te plaatsen. Er staat een kist in de passagiersruimte vol met drinken zoals flessen water, pakken frisdrank, wijn en bier. De andere kist is voor de levensmiddelen.
    De volgende morgen zijn we om 05:30 opgestaan en verder naar het noorden gereden richting het Samburu National Park. Onderweg rijden we door Isola heen en we zien dat drie van de belangrijkste godsdiensten op Aarde prima naast elkaar kunnen bestaan. Op steenworp afstand van elkaar zien we een kerk, moskee en synagoge. Onderweg nog een aantal keren bij een toerist shop gestopt om de benen te strekken.
    Na Isola gaat de weg al snel over in een dirt road. De weg is vol met gaten en stof en op de kaart staat de hij aangeven als Trans East-African Highway. Deze weg is oorspronkelijk bedoeld als verkeersader tussen Kaapstad en Cairo. Aan weerszijde van de weg zien we diverse kleine dorpen met huizen gebouwd in de oude stijl maar ook van hout met golfplaten daken.