Ifaty, dag 2

• De volgende morgen gaan we om acht uur ontbijten, we zitten met een deel van onze groep. De rest is al vertrokken voor hun tocht naar de botanisch tuin. Het ontbijt is eenvoudig bestaande uit stokbrood, koffie of thee. Verder een glaasje sap en wat papaya. Wijs geworden hebben we in een supermarkt smeerkaas van la vache quirit gekocht voor om het stokbrood. Na het ontbijt kleden we ons om voor de boottocht, zoeken flipper en een duikbril uit en gaan naar het strand.

• Wij zijn met vier mensen van onze groep en een groot deel van de Shoestring. We vertrekken met drie pirogues de lagune in om te snorkelen. Wij zitten met zijn vieren en twee bemanningsleden in één pirogue. In de twee boten van Shoestring zitten veel te veel mensen en één moet over naar onze pirogue. Je ziet aan haar gezicht dat ze dit helemaal niet leuk vindt.
    De bemanning peddelen de boten naar een rif in de lagune en dat gaat langzaam. Bij het rif gaan we het water in, er is niet veel te zien van vissen en van rifkoraal. Wel dat het water snel aan het zakken is en door de golfen is de kans groot dat je op het rif geslagen wordt. We gaan weer aan boord en de zeilen worden gehesen om terug te varen naar de kust.
    Om half twaalf zijn we terug op het strand. We geve een fooi aan de crew en brengen de flippers en duikbril terug. Het is ons opgevallen dat de groep van Shoestring zonder een bedankje of een fooi wegloopt, typische core ballen gedrag.

Snorkelen aan de rand van de lagune

• Rust middag

• We lopen terug naar de bungalow om even lekker te douchen en de kleren uit te spoelen. De lunch was in de morgen al besteld en om half een gaan we eten. Hierna lopen we terug naar de bungalow en maken nog wat foto's van vissersboten die terug komen en van de bloemen. De rest van de dag rusten we, schrijven de briefkaarten en kijken de foto's door. We hebben er inmiddels al 1000 gemaakt. Omdat we de volgende dag vertrekken hebben we de eerste tas al ingepakt, met de tweede moeten we wachten todat de was terug is.
    Het is bijna niet meer mogelijk om voor onze bungalow in de schaduw te zitten en het is best warm in de zon. Daarom gaan we om half vijf naar de bar om wat te drinken en gelijk de was op te halen. We bekijken de ondergaande zon en maken er diverse foto's van, aan de horizon is wat lichte bewolking aanwezig.
    We pakken onze tweede tas zo ver als mogelijk is en lopen daarna weer terug naar de bar voor het eten. Het wordt nog even wachten omdat de rest nog niet terug is van hun uitje, we drinken nog iets aan de bar en wachten tot dat iedereen klaar is voor het avondeten.
    Buiten de grote steden op Madagascar zijn de keukens van restaurant en hotels niet ingesteld op grote groepen, daarom hebben we na het middageten al vertelt wat we als avondeten willen hebben. Vaak is er wel een menukaart die afhankelijk is wat op dat moment aangevoerd is. Voor het avondeten hebben we gekozen uit een quiche en vis, beide zeer vers.
    Na het avondeten rekenen we alles af, dit komt op Ar 234000. Dit is iets meer dan Eur 80,00 voor 2 personen en 2 dagen. Deze dag is een mooie dag geweest en om kwart over tien gaan we naar bed. Morgen vertrekken we naar het Parc d'Isalo. Dit park ligt in het binnenland op ruim 800m hoogte.

Vissers keren terug van vissen net buiten de lagune