Tsingy de Bemaraha NP

• We zijn net van de boot af dat twee dagen ons huis is geweest en staan aan de wal bij Belo-sur-Tsiribihina. Het verlaten van de boot was niet eenvoudig, het waterpeil in de rivier staat laag en de oever bestaat volledig uit klei. Er is geen aanlegsteiger en er verschijnen heel veel angstige gezichten omdat het bijna onmogelijkheid is om een beetje fatsoenlijk aan de wal te komen.
    Gelukkig worden er vanaf de boot planken uitgelegd zodat we zonder veel problemen op de hoge oever kunnen komen waar de vijf 4x4 staan te wachten die ons naar Bekopaka gaan brengen. Zonder enige ongelukken of valpartijen lukt het om iedereen en bagage aan de wal te krijgen. We verdelen ons over de 4x4 en de bagage gaat op het dak of in de achterbak.

• We rijden eerst Belo-sur-Tsiribihina in naar het restaurant waar we over 48 uur gaan eten. In Madagaskar en grote delen van Afrika is het verstandig om te reserveren als je met een grote groep ergens gaat eten. Anders duurt de maaltijd wel heel erg lang.
    Terwijl Truus aan het regelen is gaan de anderen op zoek naar een toilet om voor de eerste keer in 48 uur niet te hoeven hurken achter bosjes. Wij zijn wel wat gewend maar voor het overgrote deel van de groep was de boottocht afzien en een zucht van opluchting gaat door de groep dat dit deel er op zit. Truus vraagt ons om enige vaart te maken omdat we een rit van 4 uur voor de boeg hebben over een afstand van ruim 100 km. We moeten voor zonsondergang bij de ferry naar Bekopaka zijn anders kunnen we niet meer over.
    Het begin van de rit gaat prima, de bestuurders zetten er een flinke vaart in en de weg bestaat voor een groot deel uit zand maar is prima berijdbaar. Halverwege stoppen we om de benen te kunnen strekken, nu blijkt hoe hard onze 4x4 heeft gereden. Het duurt ruim 20 minuten voordat de laatste 4x4 op de rustplaats aankomt.

• Disembark Bekopaka

Een zucht van opluchting voor velen, we zijn in Belo-sur-Tsiribihina. De bootreis is voorbij en we overnachten verder in hotels

• Bekopaka

• Een half uur voor zonsondergang komen we aan bij de ferry die ons gaat overzetten naar de overkant van de Manambolo rivier. De ferry ligt nog aan de andere kant en kan nog niet vertrekken om ons op te halen omdat een auto de afrit blokkeert. Hij staat daar met een afgeslagen motor en de oever is heel steil. Gelukkig lukt het om de motor te starten en kunnen de auto's de ferry oprijden. De overtocht is snel gemaakt en wij kunnen aan boord gaan. Wij mogen als eerste aan boord maar dan blijken we vast te zitten in het zand, dit wordt uitgraven en we moeten onze beurt voorbij laten. Als we uiteindelijk aan de overkant zijn is het bijna volledig donker, de helling is heel steil, de auto's rijden leeg naar boven en wij gaan te voet.
    Gelukkig ligt het hotel maar een paar honderd meter van de ferry vandaan. Toch is het al zeven uur als iedereen eindelijk bij het hotel is en we besluiten om acht uur te gaan eten. Het restaurant bevindt zich op een heuveltop en onze kamers zijn aan de voet van de heuvel. De hotelkamers zijn geheel tropisch ingericht met een diepe veranda en klamboes rond de bedden. We douchen snel en lopen daarna naar boven voor het avondeten. Het eten is uitstekend en het dessert bestaat uit zongerijpte verse vruchten zoals je alleen in de tropen kan eten.

• Dirt road naar Bekopako

Over dirtroad onderweg naar de ferry van Bekopaka

• Onder het eten vernamen we welke mogelijkheden er de volgende dag zijn, behalve bij het hotel blijven is er een lange wandeling en een korte wandeling door de Tsingy de Bemaraha geregeld.
    De Tsingy de Bemaraha bestaat uit kalksteen rotspunten en richels en zijn het laatste stadium van de verkarsting van een kalksteen gebergte. In het kalksteen afzettingen zijn door het regenwater grotten ontstaan die op een gegeven moment instorten. De erosie vormt messcherpe rotspunten en kammen. Door de Tsingy zijn twee routes uitgezet, een zware lange wandeling met heel veel klimmen en dalen en een lichtere wandeling met minder klimmen en dalen. Wij kiezen met zijn tweeën voor de zware wandeling en er gaan nog twee andere van de groep mee waaronder Jac onze groep oudste van 74 jaar. De anderen gaan eerst een boottocht maken op de Manambolo rivier om daarna de lichte wandeling doen. Deze begint vlak bij het hotel. Wij moeten eerst een autorit van een uur maken voordat we aan de wandeling kunnen beginnen. Voor de Grande Tsingy moeten we om half acht klaar staan.

• Ferry van Bekopaka

De Manambolo rivier met de ferry naar Bekopaka

• Grand Tsingy Trail

• De volgende morgen zijn we om kwart voor zes wakker en staan om half zeven op. Het ontbijt is om zeven uur en een lunch pakket ligt klaar. Om half acht vertrekken we richting de Grand Tsingy en na een uur komen we aan bij de "Circuit des Grand Tsingy". Hemelsbreed is de route van het "Circuit" 3 km lang maar door het stijgen en dalen is afgelegde weg twee keer zo lang. Op heel veel plaatsen is het goed oppassen dat je niet uitglijdt, bij een val op de rotsen ligt je vlees namelijk open tot op je botten.
    In de onderste delen loop je vaak door nauwe kloven en grotten. De wortels van de bomen hangen uit het plafond. Op een aantal plaatsen zijn brede dalen ontstaan die vol staan met bomen en we zien hier ook Makis. Het is een geweldig paradijs. Vanaf de top heb je een uitstekend uitzicht op de omgeving. Op een gegeven moment lopen we over een 20 meter lange hangbrug die een 70 meter diepe kloof overbrugt.
    Op de terugweg richting de auto zien we Sifaka's. Dit zijn witte Makis met een zwart voorgezicht en zwarte oren.
    Aan het begin van de middag zijn we terug bij het hotel en gaan genieten van het zwembad. Voor het avondeten gaat een deel van de groep eerst een avondwandeling maken. Wij gaan niet mee en wachten in de bar op de terugkomst. We eten gezamenlijk en iedereen laat het goed smaken. Het grootste deel van de groep is hersteld van alle ontberingen van de twee dagen boottocht.