Dag 2: Ranomafana NP

• De volgende morgen is het al vroeg opstaan, de wekker gaat om 6 uur. Vanaf 6.30 kunnen we ontbijten. We hebben het normale ontbijt, stuk stokbrood, cake, yoghurt, sap en thee of koffie. Even voor 7.30 vertrekken we met de bus naar de ingang van het park. Het is er erg druk. Heel veel mensen die met een gids het park in willen. Er zijn voor ons maar 3 gidsen beschikbaar, voor de lange wandeling gaat een meisje van een jaar of 17 mee. Ze is heel blij dat ze als gids is uitgekozen.

• Voor de lange wandeling zijn we met zijn vijven. We lopen het park in en gaan eerst via een brede pad maar dan verneemt onze gids waar de lemuren zijn. Dan gaan we via smalle paadjes verder het bos door, daarna zelfs van de paden af. Het is hier en daar steil klimmen of dalen. Als we bij de eerste plek met lemuren komen is het enorm druk en er is heel veel geroezemoes. Na een poosje trekken de meeste groepen weg en blijven wij met een paar anderen achter. Dan komen de lemuren helemaal naar beneden en gaan vlak langs ons verder het bos in. We zien verschillende soorten o.a de golden bamboe en een sifaki soort. De rest van onze groep komen tijdens onze wandeling zo nu en dan tegen. Op ons gemak lopen we naar een uitkijk punt. Bij aankomst loopt er een Mongoose op het platform rond.
    Hier rusten we even, drinken wat en er komen nog 4 andere groepen bij. Op het platform zien we nog een groene gekko en een spinnennest. Deze laatste is heel boeiend en interessant, het nest is gebouwd wat er allemaal voor handen was, inclusief sigaretpeukjes uit de vuilnisbak.

• Golden Bamboe Maki

Golden Bamboe Lemur

• Na deze rustpauze gaan we een ander deel van het park in en langzaam dalen we wat af. Dan lopen we heuvel afwaarts richting de rivier. Bij de passage van een van de vele riviertjes zien we de Girafkever. De gids maakt voorzichtig de vleugels wat nat zodat ze niet kunnen wegvliegen. De mannetjes hebben allemaal een hele lange nek die we gebruiken bij de gevechten om een vrouwtje.
    De gids legt nog het een en ander van de bomen uit en we zien een hele lemuur familie het bos ingaan, ze hebben net gefoerageerd in de bananenplanten. Op de grens van het park en de akkers dalen we af naar de waterval, deze afdaling is zwaar en gaat op plaatsen steil naar beneden. Bij de waterval eten we en rusten uit in de schaduw van een boom. De waterval wordt gebruikt voor de elektriciteit voorziening van de omgeving.
    Na de lunchpauze lopen we verder langs diverse akkers met bananenbomen, ananasplanten, maniok, tabaksplant, pindaplanten, avocadoboom, mangoboom, sisalplanten, reizigerspalmen en nog veel meer. We komen bij het zwembad en de warmwaterbronnen van Ranomafana uit. De Franse kolonisator heeft een kuuroord bij de warmwaterbronnen gebouwd compleet met douches en bad gelegenheid en een zwembad. Hier vlak bij is het dorp Ranomafana ontstaan.

• Vrouwtje Girafnek kever

Vrouwtje Girafnek kever (korte nek)

• Het dorp en het hotel liggen aan de overkant van de rivier en er was hier eens een stalen brug gebouwd. Deze is nog maar voor de helft aanwezig, de andere helft is ooit door een vloedgolf vernietigd en nooit meer gerepareerd. De inwoners van Ranomafana hebben dit praktisch opgelost door een noodbrug aan te leggen die nu min of meer definitief is.
    Bij het hotel eten en drinken we nog wat en relaxen de rest van de middag, wij hebben prima genoten maar er zijn een aantal mensen van de groep die de tocht maar matig vonden, veel te veel mensen en overal veel te druk.
    Het avondeten is weer prima met een extra feestelijk tintje, een van de groepsleden is jarig. We praten nog met een aantal die nu de avondwandeling hebben gemaakt, ze zijn teleurgesteld. Ze hebben wel dieren gezien, maar het was er druk. Doordat we de vorige avond laat waren hebben we geluk gehad.

• Brug bij Ranomafana

Restand oude brug en noodbrug bij Ranomafana