Dag 2 op de Tsiribihina Rivier

• De afgelopen nacht hebben we gekampeerd op een zandbank in de rivier, door vertraging bij de start van de boottocht hebben we de vorige avond de overnachtingsplaats niet weten te bereiken voordat de zon onderging.
    De volgende morgen horen we dat een groot deel van de groep last heeft van de darmen en diverse onderbroeken zijn in de nacht begraven in het zand. Om zes uur is iedereen aan het opstaan en je kijkt toch wel vreemd als je de rits van de tent opent en dan gelijk door acht kinderen nieuwsgierig wordt bekeken. Ze willen allemaal weten wat je in de tent hebt liggen. De kinderen vragen en krijgen heel veel aandacht.

• We helpen waar we kunnen met het afbreken en naar de boot brengen van de tenten en matrassen. Als we bij de boot komen is men op een kampvuur al bezig met het bereiden van het ontbijt. Het ontbijt eten we aan boord en we vertrekken als iedereen is uitgegeten. Hierbij worden we door een grote groep kinderen en moeders uitgezwaaid.
    Varend door de kloof zien we diverse piroques, vogels en onze eerste Maki en Nijl krokodil, we varen door totdat we bij de waterval komen waar we aan leggen, dit was de beoogde overnachtingsplaats van de vorige avond. Er liggen al drie boten en de passagiers komen net terug van hun wandeling naar de waterval.
    Om bij de waterval te komen lopen we over een pad langs een kleine rivier afkomstig uit de pool van de waterval. De waterval stroomt over een bedding geheel gevormd door neergeslagen kalksteen. Het water in de pool is warm, zeer kalkrijk en kalk is op de rotsen en grond afgezet. De waterval is een goed vervanger voor de gemiste douche.
    We vaarden verder door de kloof op zoek naar Maki's, krokodillen en vogels. Zo vlak voor het regenseizoen is het waterpeil in de rivier laag en we laveren van oever naar oever om de vaargeul te blijven volgen. Op de hogere zandbanken staan zomerhutten die vaak niet meer dan palen en een rietendak tegen de zon zijn. We zien ook verlaten riethutten van eerder in het droge seizoen.

• Eerste overnachting Tsiribihina Rivier

Vertrek van eerste overnachting plasts aan de Tsiribihina Rivier

• Na het verlaten van de kloof komen we weer in de bewoonde wereld, we zien akkers en mensen bij de rivier die de was doen, zwemmen of het vee laat drinken. We stoppen bij Begidro, een dorp aan de rivier. De oever van de rivier is hier hoog en steil. Nu lastig maar een must in de regentijd. We lopen over een aantal planken de wal op en omhoog naar de eerste huizen van het dorp. De huizen aan de rand van het dorp zijn opgebouwd uit takken voor de wanden en riet voor de daken. In het centrum staan de betere huizen, het valt op dat er één huis in het dorp staat bestaande uit twee verdiepingen, opgetrokken uit baksteen met een golfplaten dak met twee satellietschotels. In het centrum van het dorp is een marktplein met bomen er omheen. Het markplein bevat een open gebouw bestaande uit betonnen palen waarop een dak ligt van houten spanten en dakpannen. Dit gebouw is de verkoopplaats van allerlei goederen en etenswaren. Verder zitten er mensen met koopwaar onder de bomen.
    We lopen verder door het dorp, de wegen zijn ongeplaveid, huisdieren en vee lopen er vrij rond. Al snel lopen we het dorp uit en komen uit bij een vuilnisbelt waar varkens met biggen rondlopen. Achter de vuilnisbelt zijn de latrines. We draaien om en lopen terug naar het centrum. Rond om het marktplein zijn marktkramen opgezet, op een daarvan is als afscherming tegen de zon een doek met de woorden "Brugse Zot" bevestigd. Een doek uit België is toch het laatste wat je hier zou verwachten.

Markt in Begidro

• De eerste verrassing van onze komst is over bij de dorpsbewoners en nieuwsgierigheid komt er voor in de plaats. Moeders zijn zeer trots als we een foto van ze maken met hun kinderen er op. Meisjes die etenswaren verkopen beginnen te lachen als er een foto van ze wordt gemaakt. Er staan een jongen een stukje toneel en cabaret op te voeren waar je u tegen zegt. Langzaam lopen we terug naar de boot, gevolgd door bijna elke kind van het dorp. Ze zijn er goed doorvoed uit en de meesten dragen goede kleding. Ze lopen allemaal zonder schoeisel rond.
    Terug op de boot gaat iedereen weer verder met zijn meest favoriete bezigheid van deze boottocht, dat is zitten, slapen of dromen. Er blijft veel te zien langs de rivier en langzaam gaat de dag voorbij. Het valt op dat er erg veel tabak wordt verbouwd op de akkers, is dit voor eigen gebruik of voor de verkoop. We weten het niet, tabak is niet één van de grootste export artikelen van het land. Langs de rivier zien we ook onze tweede Nijl krokodil.
    We zakken verder de rivier af, het landschap verder van de rivier is veel droger en we zien de eerste Baobab. Deze zeer aparte boom komt voor in zuidoost Afrika, Madagaskar en noordwest Australië.

• Rivieroever met koe

Een koe heeft gesdronken bij de rivieren is bezig terug te klimmem op de oever

• Aan het einde van de middag passeren we het dorp Berevo dat hoog op de oever is gebouwd. We dachten eerst dat we hier zouden aanleggen voor de nacht maar we varen verder. Een half uur voor zonsondergang passeren we het dorp Tsaraota. Aan de horizon staan een hele rij Baobab bomen met de zon er achter. Dit is nog eens een mooie zonsondergang.
    We leggen hier aan bij een zandbank. Dit is de vaste plaats voor de overnachten en er liggen al drie andere boten waaronder de fransen die gelijk met ons zijn vertrokken. Het verdelen van de tenten geeft wat strubbelingen maar uiteindelijk heeft iedereen een tent met een matras. Het avondeten is weer uitstekend met een goed gevulde soep, een schotel met kip en rijst aangevuld met opgemaakte schotels. Op een van de schotels heeft men een Baobabboom gebouwd, de stam bestaat uit een grote courgette en de top uit bloemkoolroosjes. De andere schotel is in de vorm van een boot. De maaltijd wordt afgesloten met geflambeerd fruit. Na het eten wordt er een groot kampvuur gebouwd en komen mensen uit het dorp dansen en muziek maken. Jammer genoeg gaat een groot deel van ons snel naar bed. Het is weer een mooie dag geweest met uitstekend weer maar wel erg warm.