Rondwandeling Fianarantsoa

• Aan het begin van de 19de eeuw was Fianarantsoa niet meer dan een dorp op de top van de heuvel Ivonea, nu is dat Tanana Ambony ('de bovenstad'). Fianar kende zijn grootste bloeitijd toen de christelijke kerken zich hier kwamen vestigen. Omstreeks 1870 maakte de liberalisering van de godsdienstcultus het mogelijk dat die kerken zich in zuidelijke richting gingen verspreiden. In die periode werden talrijke religieuze gebouwen scholen opgetrokken. Fianarantsoa wed een broedkast voor intellectuelen, en die reputatie heeft de stad nog steeds. De Fransen kolonisten namen vervolgens de fakkel over en ontwikkelden de stad verder. De stad bevat een groot aantal universiteiten.

• We zijn in hotel Soratel in Fianarantsoa. Dit hotel ligt vlak bij het treinstation in de nieuwe stad. De hele sfeer in het hotel geeft een beeld van een communistisch hotel, ergens klopt dit wel want het wordt geleidt door Chinezen. Het hotel heeft aan de achterzijde een verdieping meer dan aan de voorzijde, in het onderste deel zit de garage. Onze kamer zit op de tweede of derde verdieping, afhankelijk of je dit vanaf de achter of vanaf de voorzijde bekijkt. Het hotel heeft geen aparte ontbijtruimte, in de hal op onze verdieping staan tafeltjes en de volgende morgen zien we dat dit de ontbijtruimte is.
    Het plan was dat we vanuit Fianarantsoa met de jungle express naar Manakara zouden gaan, dit zou een treinreis van minimaal 12 uur worden over een afstand van 160 km. Dit is een rit vanaf de hoogvlakte door de jungle naar de oostkust. Hierbij zouden we 15 dorpen passeren en de plaatselijke bevolking zou je dan van alles slijten van rivierkreeftjes tot manden. Het zou want de trein is stuk en de treinreis gaat niet door. Aan het begin heeft Truus ons al voorzichtig geïnformeerd dat er problemen met de trein is dus we zijn niet geheel verrast als we horen dat de treinrit niet door gaat. Er wordt geregeld dat we niet met de bus naar Manakara gaan maar dat we ergens anders een extra dag blijven.
    Op de eerste avond verzamelde we om half acht om als groep ergens in de stad te gaan eten. Vlak bij het hotel is een snackbar die gerund wordt door een Chinese familie. De gerechten variëren tussen Chinees, pizza en vlees met patat. Wij nemen Teppan mixed grill met veel groente, veel vlees en garnalen, dit samen met een halve liter bier en we kunnen er weer volledig tegen. We zijn met zijn allen verdeeld over drie tafels en de organisatie van het restaurant is dusdanig dat de laatste hun eten pas krijgen als de eerste al klaar zijn. Je bent hier in Afrika op Madagascar, dus "Mora Mora" oftewel rustig aan.
    De volgende dag hebben we doorgebracht in Fianarantsoa.

• Treinstation van Fianarantsoa

Het treinstation van Fianarantsoa met de kapotte trein, er was geen geld voor reparatie

• Tanana Ambony

• De volgende morgen zijn we al om 6 uur wakker, er is een groep die om deze tijd al ontbijt en heel veel lawaai maakt. Wij staan om 7.30 uur op en gaan gelijk ontbijten. Dit bestaat uit lekker vers stokbrood en wij nemen er spiegelei bij. In dit hotel hebben we logies met ontbijt. Tijdens het ontbijt is er nog een discussie wie de fooienpot verder in de tweede helft van de reis beheerd. Niemand biedt zich aan en wij blijven het verder wel beheren. We horen ook dat de treinreis naar Manakara definitief niet door gaat. Truus probeert het zo te regelen dat we dan Manakara overslaan maar direct naar Ranomafana gaan. Het betekend wel dat we dan een dag overhouden waarvan nog niet vast staat wat we er mee gaan doen.
    Om 9 uur nemen we met een paar anderen taxi's naar de bovenstad. We laten ons afzetten bij de kathedraal. Hier komen we nog een aantal andere van de groep tegen. We maken een wandeling door de oude stad. Smalle straatjes met heel veel mensen, kinderen, kippen, kuikens en eenden. We geven nog 2 gele ballen aan kinderen en lopen zo langzamerhand terug naar beneden. De meeste toeristen logeren in hotel Zara, dit hotel is nog van de tijd van de Franse koloniale tijd, we lopen het hotel binnen om koffie te gaan drinken en zien daar bijna onze gehele groep zitten. Verwondert vragen we ons af waarom we niet in dit hotel zitten, Truus legt uit dat het andere hotel voor de treinreis heel perfect gelegen is. We drinken gezamenlijk koffie. Daarna gaan wij met z'n zessen naar beneden en de vier andere gaan verder omhoog. We lopen wat over de vrijdagmarkt. Hier wordt van alles verkocht van 2e hands kleding en schoenen tot groente, fruit en andere levensmiddelen.

Kathedraal in Tanana Ambony

• Wij willen nog wat Euro's omwisselen maar moeten wachten tot dat de bank weer opengaat. We besluiten om ergens te gaan drinken en eten en komen uit bij het hotel Zomatel. Het duurt lang voordat we drinken krijgen. Het eten laat nog langer op zich wachten. Inmiddels komen er nog twee van de groep binnen, ze nemen alleen iets te drinken.
    We nemen een pizza die goed smaakt. Dan is het bijna twee uur en is de bank open. Eerst staan we in de verkeerde rij en als we in de goede rij staan, worden we naar voren geroepen en als eerste geholpen. Iedereen die in de rij staat te wachten vindt dit in zijn geheel niet vreemd. Daarna lopen we nog wat over de zuma markt. Er worden ook kruiden, insecten en garnalen verkocht.
    Het is vandaag wisselend bewolkt geweest. Op de momenten dat de zon scheen was het gelijk warm maar niet te en in de schaduw bleef het veel koeler.
    Voor het avondeten vinden we nog tijd om de weblog bij te werken met foto's en nemen een kijkje op het dak van het hotel kijken. Daar loopt een schildpad rond die zijn territorium goed verdedigt. Vanaf het dak is het station en de kapotte trein goed te zien. We nemen een paar foto's en gaan dan weer naar beneden.

Vrijdagmarkt in Fianarantsoa

• Ambalavo

• Om 19.00 hebben we met een aantal andere afgesproken om gezamenlijk ergens te gaan eten. We gaan aan de voorkant van het hotel naar buiten en er tegenover is meteen een restaurant. Er wordt wel gezegd dat het ruim 40 minuten kan duren voordat het eten klaar is. We wachten niet langer en bestellen gelijk drinken en eten. Hans neemt inktvis klaar gemaakt in zijn eigen inkt met rijst en Marion mon capitaine vis gegrild met groente. Dit is een hele stevige vis en smaakt goed, de inktvis smaakt totaal niet en dat is bekend wanneer het is klaargemaakt in zijn eigen inkt.
    Een deel van de anderen hebben varkensvlees maar dit smaakt niet iedereen. Men vindt dat het vlees sterk naar varkenskot ruikt en smaakt. Waarschijnlijk is dit van niet gecastreerde beren met berengeur. De rekening komt later en met 8 man hebben we voor 105000 ar gegeten en dit is nog geen €40. Het is 21.00 als we terug op de kamer zijn. Het laatste nieuws is dat we 3 dagen in Ranomafana blijven. Om 7.15 moet de bagage bij de receptie klaar staan en om 8 uur vertrekken we.