Van Ranomafana naar Ambositra

• Vandaag vertrekken we voor de tocht over de hoogvlakte naar Tana de hoofdstad van Madagascar. We gaan dit in twee dagen rijden, de eerste overnachting is in Ambositra, de tweede in Tana. Ambositra ligt tussen terrasvormige rijstvelden niet ver van de bergketens van Ankaratra. Deze gronden liggen nooit braak en brengen drie oogsten per jaar op bestaande uit: aardappelen, maniok, bonen of gerst. In het gehele gebied zijn schitterende huizen van pisébouw of baksteen en karren voortgetrokken door zeboes.

• Ambositra ligt op een verkwikkende hoogte van 1350 meter, te midden van 'tropische alpenweiden'. De stad heeft geen glorieus verleden maar is vermaard om haar ambachtelijk houtwerk (sculpturen en inlegwerk), het resultaat van de handwerk vaardigheden van de Zafimaniry, een volk dat in de dichte wouden in het oosten woont.
    Om 6 uur gaat de wekker in Ranomafana, we maken de tassen klaar en zien dat buiten al iemand naar ons toe komt om de tassen naar de bus te brengen. Hij neemt beide tassen in 1 keer mee naar beneden, hij maakt gebruik van de wieltjes van de tassen wat niet vaak gebeurt. We lopen naar het restaurant en gaan aan tafel. Er staat al een schotel met wat papaja, ananas en banaan klaar met verder een klein stukje kaas. Daarna krijgen we een broodje en 2 crépes en dat is alles. In het gangetje net buiten de eetzaal zit een krabspin. Het is even dringen want iedereen wil er een foto van maken. Om 7.30 vertrekken we uit Ranomafana. We rijden terug naar de RN7 en slaan daaraf naar Ambositra. In de velden zien we voor de eerste keer dat men een zeboe gebruikt voor het bewerken van de akkers.

Crab Spin

• Onderweg komen we door verschillende dorpen, we zijn in een aantal gestopt voor het doen van inkopen of rondkijken. In Ambatofitorahana is een markt en we stoppen daar voor een langere tijd om over de markt rond te lopen. Tot onze verbazing lijkt men het geheel normaal te vinden dat wildvreemden op de markt rondlopen. Men is heel nieuwsgierig maar totaal niet opdringerig en regelmatig krijgen we de stille vraag om een foto van ze te maken.
    Na dit zeer fijne en plezierige bezoek rijden we door richting Ambositra, onderweg eten we de sandwich op die we vanuit Ranomafana hebben meegekregen. In een ander dorp staan stalletjes langs de kant waar houten uiensnijborden worden verkocht. Vlak hier naast is iemand druk bezig met het herstellen van de muren van zijn huis. Tegenover zijn huis is een witte wand waar zijn vrouw bezig is om de klei uit de muren los te halen. Daarbij draagt ze een kleine op haar rug. De witte klei is kaolien en dat is een tropisch erosie product van granieten. De klei zorgt er voor dat de muren waterdicht zijn met het komende regenseizoen.
    De houten uiensnijborden zien er uit als een diepbord of schaal met in het midden een verhoging waar je de ui op snijdt. Het gesneden product valt vervolgens in het bord. We onderhandelen over de prijs en kopen een bord in het model van een vis voor 4000 Ar, dit is omgerekend 1,40 Euro.

• Uiensnij bord

Uiensnijborden in de vorm van een vis, we hebben er een gekocht

• Ambositra

• Om één uur komen we aan bij ons hotel in Ambositra, het is druk in de eetzaal en we zien de Shoestring groep daar weer. Zij zijn onderweg naar Tana voor de terugvlucht naar Nederland. Een groot deel van onze groep gaat op het achterbalkon zitten met uitzicht over Ambositra. Wij nemen wat te drinken en een kleine salade als maaltijd. Hierna gaan we naar onze kamer, we hebben een mooie bungalow gekregen met een voortuin waar een schommel in staat. Onze bagage is al op de kamer.
    Er is niets wat ons verder tegenhoudt om de stad te gaan bekijken, we worden met de bus naar het centrum gebracht. Terug gaan we wel lopen. Rond de kerk zijn heel veel winkels met houtsnijwerk, we verkennen een groot deel van de winkels maar we zien niet bijzonders. We komen een aantal anderen van onze groep tegen en met zijn allen gaan we ergens wat drinken. Hierna lopen we langzaam weer terug naar het hotel, het blijkt echt niet zo ver te zijn. Bij het motel regelen we eerst nog ons avondeten en het ontbijt voor de volgende morgen voordat we gaan relaxen op onze schommel. Daar blijven we op zitten totdat de zon is ondergegaan. Het koelt daarna snel af.
    Weer een geslaagde dag.

Hotel in Ambositra

• Om half acht gaan we eten, op de tafels staan bordjes met kamernummers. De organisatie van het eten is niet bijster goed, het eten bijvoorbeeld staat al lang op tafel voordat het drinken komen. Na het eten is er weer het bekende circus van het afrekenen. Om tien uur zijn we terug op onze kamer waar we nog enige tijd lezen voordat we gaan slapen.