Dag in Andasibe NP

• We zijn de vorige dag aangekomen in het Andasibe-Matadia National Park. Hiermee hebben we voorgoed de hoogvlakte van Madagascar verlaten en dalen naar de Indische Oceaan. Deze kant van het eiland is veel steiler en veel meer begroeid dan de oostelijke kustvlakte. De begroeiing is bijna in zijn geheel tropisch regenwoud. Jammer is een groot deel van het regenwoud gekapt wat daarmee een grote aanslag is op het bijzondere planten en dierenleven van Madagascar. De afdaling van de hoogvlakte naar de Indische Oceaan gaat trapsgewijs, dit is zeer moeilijk te zien door het tropische regenwoud maar wel redelijk zichtbaar waar het regenwoud weg is.

• In het National Park verblijven we in het hotel restaurant Feon'ny Ala. Dit is een van de grootste complexen waar we overnacht hebben en bevindt zich aan de rand van het park. Feon'ny Ala bestaat uit een restaurant complex met los staande bungalows. In het gehele complex zijn meerdere niveaus met bungalows. Wij zitten op een van de bovenste niveaus en dat geeft ons een goed zicht over het park.
    We zijn hier één dag gebleven waarbij we in de morgen op zoek zijn gegaan naar de Indri's en in de middag naar een eilandreservaat met een diverse soorten lemuren.
    Om 6 uur zijn we opgestaan, half zeven ontbijt en even na 7 uur vertrokken richting het park Perinet waar de Indri's voorkomen. Dit park maakt deel uit van het Andasibe-Matadia National Park. Van onze groep gaan twee mensen een 6 uur durende wandeling maken, de rest gaat op de 3 uur wandeling. Voor deze mensen zijn drie gidsen aanwezig en we worden in drie subgroepen gesplitst. Onze groep bestaat uit 7 mensen.

Regenwoud van het Andasibe NP

• Iedere groep gaat een eigen route volgen waardoor ieder mogelijk een andere groep Indri's krijgen te zijn. Op zoek naar de Indri's hebben we al snel de gewone bruine lemuren gezien. Maar het zoeken werpt op een gegeven moment zijn vruchten af, we horen het karakteristiek brulgeluid door het oerwoud schallen en verlaten het smalle pad naar de bomen waarin ze zitten. Door het bladerdak is het maken van foto's van de Indri's heel lastig maar uiteindelijk vindt ieder een geschikte plaats om de dieren goed te zien. Terwijl wij genieten van de aanblik van deze magnifieke dieren gaat onze gids op zoek naar andere lemuren.
    Indri's zijn de grootste lemurensoort, ze hebben een hele korte staart en maken karakteristieke brulgeluiden die lijkt op een misthoorn. Door dit geluid zijn ze over grote afstanden te horen.
    De gids komt terug met de melding dat hij sifaki's heeft gespot. We volgen hem over een small bospad overgroeit door allerlei planten en zien een kleine groep diademed sifaki's bestaande uit een moeder met jongen en een vader. De gids gaat weer op pad. Later komt hij terug en vraagt ons te volgen. We dalen via een steil helling naar beneden af over een amper zichtbaar pad. De gids zorgt wel het pad wat beter begaanbaar is zonder dat we over allerlei takken vallen.

Indri Maki in het Andasibe NP

• Onderweg laat hij ons een Parsons kameleon zien, dit is de grootste kameleon van Madagascar. Volgens ons heeft de gids de kameleon strategisch neergezet, zodat iedereen deze mooi kan fotograferen.
    We gaan zo langzamerhand terug en zien een andere groep van ons. De gids laat ons nog diverse kikkers en insecten zien waaronder de Pill Millipede. Deze groene reptielen rollen zich op bij gevaar.
    We hebben bijna 4 uur gewandeld en zijn om kwart voor twaalf terug bij het hotel. Na een half uur gaan we naar het restaurant waar het grootste deel van de groep al is. We bestellen wat te eten, een spies met zeboe, kip, vis en garnalen.
    Na het eten hebben we even de tijd voor onszelf voordat we om half drie naar Vakona lodge gaan. Deze lodge ligt 8 km verder het park in en heeft een lemuurreservaat op een aantal eilanden. In het reservaat zitten onder meer de gewone bruine lemuur, redfronted lemuur, bamboe lemuur en een sifaki soort.

Parsons Kameleon

• Om op het eiland te komen worden we met kano's overgezet. Gelijk nadat we op het eiland aankomen, klimmen de lemuren op je schouder, hoofd, nek of gaan op je arm zitten. Dat is in het begin even schrikken maar daarna wordt het leuk om te zien en te beleven.
    Om 16.10 vertrekken we weer met de bus terug naar ons hotel. Hier drinken we eerst nog wat met een deel van de groep. Halen daarna de was op en gaan terug naar ons huisje. Onderweg stoppen we bij de bananenbomen omdat er weer lemuren te zien zijn. We blijven hier nog een poosje bij kijken en gaan dan verder. Pakken de tassen in en gaan dan lekker douchen. Vanavond is het om 19.30 etenstijd.
    Het weer is de hele dag wisselend geweest. Het begon met wat mist. Deze is snel opgetrokken en het zonnetje is doorgebroken. Later betrekt het weer en gaat het heel even spetteren dat later overgaat in miezeren. Als we naar Vakona gaan is het weer zonnig en de zon gaat onder met wat bewolking aan de hemel. Het is een zeer geslaagde dag geweest. Morgen vertrekken we naar Canal de Pangalanes waar we een volle dag blijven.