Dag 1: Ranomafana NP

• We rijden net het Ranomafana National Park ingereden. Dit park is een dicht tropische regenwoud dat van de hoogvlakte naar beneden reikt tot in de oostelijke valleien. Het park heeft een oppervlakte van ongeveer 40.000 ha, en ligt op een hoogte van 600 - 1400m. Het heeft een grote verscheidenheid aan plant- en diersoorten. Er zijn bijvoorbeeld twaalf variëteiten van maki's geteld, op een totaal van zowat dertig in heel Madagascar. Eén ervan is de zeer zeldzame gouden halfmaki.

• Bij de ingang van het park stoppen we bij een waterval en gaan op zoek naar de Girafnek kever, een van de diersoorten die alleen op Madagascar voor komt. We vinden hem niet en bij navraag blijkt dat de struiken waar de kever in leeft zijn gekapt. Niet een echte ramp omdat we deze kever op veel meer plaatsen in dit park gaan tegenkomen. Iedereen is verder druk bezig met het maken van foto's van de waterval, kikkers, spinnen en heel veel bloemen want dit is een prachtige locatie.
    Rond een uur of twaalf komen we aan bij het Ifary hotel in Ranomafana. We blijven twee nachten in dit hotel en één nacht in een ander hotel. Dat is een nacht meer dan eerst in het plan staat, dit is de compensatie voor de treinreis die niet door gaat. Bij de aankomst in het hotel krijgen we een drankje aangeboden en het verzoek om alvast onze bestelling voor de lunch door te geven.
    Onder de lunch vernemen we wat hier zo al te doen is, beide dagen kunnen we het park in gaan. Hier zijn mogelijkheden voor diverse wandelingen met een gids, voor de eerste dag hebben we ons opgegeven voor de lange wandeling van 6-7 uur. Dit is een wandeling door het national park en daarna langs de rivier en akkers terug naar het dorp. Verder gaan we mee met de avondwandeling op de eerste avond en een kortere wandeling op de tweede dag.

Madagascar Boophes frog

• Na het middageten lopen we naar het dorp, we staan een hele tijd te kijken naar een basketbal wedstrijd tussen mannen en vrouwen en de vrouwen winnen. Er is door beide partijen heel stevig maar sportief gespeeld.

Avondwandeling

We doen nog wat inkopen en kijken in de andere winkeltjes voordat we terug lopen naar het hotel. Hier genieten we van de middag en bestellen ons eten voor de avond. Dit is onofficieel op de kosten van Koning Aap, een idee van Sascha. Hij verrekend dat ergens wel in de brandstofboekhouding.
    Aan het einde van de middag staan we met zes man te wachten voor de avondwandeling, het duurt wel even voordat we gaan want er zit een grote steen tussen de dubbele achterwielen vast. Door het loshalen van de buitenste band lukt het uiteindelijk om de steen van het formaat van een kinderhoofd los te krijgen. Als we bij de locatie voor de avondwandeling aankomen staan er al meerdere bussen en auto's. In feite is de avondwandeling niets anders dan een stukje langs de weg lopen opzoek naar lemur, kikkers, kameleons en andere dieren.

• Muismaki

Dit is een Muismaki, het is een nachtdier en verzot op bananen

• We beginnen met het zoeken naar de muislemuur en nu blijkt het een voordeel te zijn dat we als laatste aankomen. De andere groepen zijn ons al ver vooruit en we kunnen op zijn gemak op zoek naar de muislemuur. We zien hem dan ook snel maar de muislemuur is ook zeer snel en gaat er rap vandaar wanneer we op hem schijnen om hem beter te zien. De gids zegt dat we alle lampen uit moeten doen en dan komt de lemuur wel weer terug en dat is ook zo.
    Later horen we van anderen dat de takken van te voren ingesmeerd worden met een mengsel van banaan. De lemuren komen hierop af en kan je ze goed zien.
    Na een tijdje gaan we langs de kant van de weg omhoog lopen en de gids ziet al snel een kameleon. Om hier foto's van te maken is niet gemakkelijk. Uiteindelijk zien we 5-6 soorten kameleons en 2 soorten kikkers. Een boomkikker hoog in de boom en verder nog een mannetje en vrouwtjes kikker. We hebben aan de gids gevraagd of we de namen van de kameleons en kikkers kunnen krijgen.

• Short Nosed kameleon

Short nosed kameleon, nachtdier

• Op zijn lijst staan de volgende dieren: Short nosed Chameleon; Deceptive short nosed chameleon, Glaw's flap necked chameleon; Side striped chameleon; Blue legged chameleon; O'shaugnessy's chameleon; Madagascar boophis frog.
    Om 19.30 lopen we terug richting de bus en even voor 20.00 zijn we bij het hotel. De rest staat nog buiten en dan gaan we aan tafel. Wij hebben tomaten en een chinese soep vooraf genomen, lekker maar wel veel. Als hoofdgerecht hebben we zeboe stroganoff en een garnalen spies genomen en toe geflambeerde banaan. Om 21.15 zijn we klaar met eten en na nog enige tijd buiten van de avond te hebben genoten zijn we naar bed gegaan+.