Morondava

• We zijn in het Kimony hotel buiten het centrum van Morondava en niet ver van het lokale vliegveld. Het hotel bestaat uit 15 los staande bungalows, een restaurant met zwembad en een receptie. De bungalows zijn allemaal in traditionele tropische stijl opgetrokken, de wind kan vrij onder de bungalows doorwaaien. De bungalows hebben een grote kamer, met badkamer. Ze zijn voor Madagassische begrippen zeer luxueus ingericht.

• Dit is voor ons een rustdag, in de middag vertrekken we om half vier met een vliegtuig naar Antananarivo met gelijk een transfer vlucht naar Tulear. We overnachten de komende nacht in een hotel vlak bij het vliegveld van Tulear en de volgende morgen gaan we richting Ifaty. Dit is een kleine wijziging in het programma, oorspronkelijk zouden we rechtstreeks naar Ifaty vliegen.
    Iedereen brengt de morgen op zijn eigen manier door, een aantal lopen naar het strand, andere gaan zwemmen. Wij gebruiken dit moment om ons blog bij te werken. We eten nog in het hotel. Aan het begin van de middag haalt iedereen zijn bagage op en gaat naar de receptie. Daar staan al twee busjes klaar, de bagage gaat op het dak. Nadat iedereen afgerekend heeft vertrekken we naar het vliegveld.
    Het eerste stuk gaat door een rivierbedding en de twee wagens hebben hier flink wat moeite mee. Hierbij raakt de vastgebonden bagage los en een tas dreigt te gaan vallen. Gelukkig wordt dit bemerkt en men bindt de bagage opnieuw vast. Zonder enige oponthoud komen we aan op het vliegveld.

Bar van hotel Kimony

• Op het vliegveld

• Aangekomen op het vliegveld vernemen we al snel dat het vliegtuig 45 minuten vertraging heeft. Iedereen krijgt zijn ticket en de bagage wordt ingecheckt. Nu is het wachten, iedereen loopt wat rond en kijkt in de twee winkels of er nog iets leuks te koop is. Daarna gaan we maar weer zitten en wachten. De tijd gaat tergend langzaam voorbij en dan komt er een mededeling. De vlucht is geannuleerd, het vliegtuig is stuk. Truus geeft iedereen aan om te blijven zitten en stormt op de balie af.
    We blijven zitten waar we zitten en kijken naar de drukte bij de balie. Af en toe gaat er een van ons eens kijken en al snel horen we dat we naar een hotel gaan. De bagage komt terug en even later verschijnt er een bus en een pick-up truck. Deze blijkt van de lokale directeur van Air Madagascar te zijn. Men brengt ons naar een hotel vlak bij het strand in de stad. Het hotel ziet er heel gezellig uit, de kamers zijn groot met een krakende houten vloer. Aan de achterkant is een kweldergebied, hier is ook het restaurant en een bar. Air Madagascar betaalt voor het hotel, eten en drinken zonder beperking. We zien dat er kleine kreeften op de barbecue liggen en horen dat dit ons avondeten is.

• Vlucht naar Tulear, gecancelled

Gecancelde vlucht via Antananarivo naar Tuelar

• Terug in Morondava

• We brengen onze bagage naar de kamers en lopen naar het strand. Hier is veel te doen en er is een en al gezelligheid. Vissers zijn bezig met hun boten. Op het strand is een klein voetbalstadion gebouwd, op het moment dat we met zijn allen rondlopen is er een voetbal wedstrijd. Er is een kleine draaimolen die nog geheel met de hand wordt rondgedraaid, er naast is een kraam waar eten en kokosnoten worden verkocht. Het sap is heerlijk fris. Kortom Morondava is een stad waar veel te doen is en ziet er welvarend uit. Ergens zijn we blij dat de vlucht is geannuleerd want dit hotel is gezelliger en ligt op een betere locatie dan het vorige hotel.
    Bij terugkomst in het hotel vernemen we dat we de volgende morgen om half acht vliegen, rechtstreeks naar Tulear. We worden om zes uur opgehaald. Het avondeten is heerlijk, kleine kreeft voor de liefhebber. Iedereen gaat op tijd naar zijn kamer, wij laten nog wat batterijen opladen. De nacht is heel rumoerig, door de krakende houten vloeren hoor je iedereen lopen.
    De volgende morgen is iedereen op tijd bij het ontbijt. Om klokslag zes uur worden we opgehaald en naar het vliegveld gebracht. We zijn niet de eerste en niet de enige, het inchecken gaat vlot en dan is het verder wachten in de vertrekhal. Het vliegtuig behoort even na zeven uur te laten maar dat wordt pas kwart voor acht. Om half negen vertrekken we met een Boeing 737-300 naar Tulear, waar we om negen uur aankomen. De bagage komt via een band en buiten staan vier terreinwagens te wachten om ons naar Ifaty te brengen. Daar komen we op elf uur aan.