Dag 3: Ranomafana NP

• De volgende morgen is het vroeg op staan en nog voor het ontbijtpakken we de tassen in. Op al onze tassen komt een stukje tape met het kamer nummer. We gaan verkassen naar het hotel Domaine Nature in Ranomafana. Dit hotel ligt buiten het dorp maar naar het park toe. Het grootste deel van de kamers zijn losse bungalows gelegen in het tropische regenwoud.

• Om kwart over zeven zijn we weer in het park, de gids staat al op ons te wachten. We horen van Truus dat dit de hoofdgids is. We gaan gelijk op weg omdat het nog rustig is. We gaan naar een ander deel van het natuurpark waar de meeste gidsen niet naar toe gaan. Al vrij snel krijgen we te horen dat de greater Bamboe Lemuur in dit deel leeft. Hiervan zijn er nog maar 2 van in het park, een vader en dochter. Het verschil met de gewone bamboe lemuur is dat de greater van pluimpjes boven bij de oren heeft zitten. Eerst zien we de lemuur alleen hoog in de bomen zitten. Maar later komt deze lager te zitten en gaat zitten eten. Hier blijven we een tijdje staan kijken. Dan gaan we verder door het bamboe bos.
    Het bamboebos is zwaar beschadigd door een tropische cycloon, veel van de bamboes zijn afgebroken. Om 9 uur komen we bij een 'picknick' plek en hier blijven we een tijd zitten. Dan komt de melding dat Milne Edwards sifaki's zijn gesignaleerd. Deze willen we allemaal graag zien. Eerst zijn ze alleen boven in de bamboe en bomen te zien, maar alter komen ze naar de lagere delen. Uiteindelijk zitten er drie als een kluwen elkaar te vlooien. Zo langzamerhand gaan we terug naar het beginpunt, we dalen via een trap af naar de brug.

Grote Bamboe Lemur

• Hier zien we een mooie gekko die een schutkleur van boomschors heeft, Mossy leaftail gekko. De bus staat al op ons te wachten. De gids geeft nog aan welke kameleons we tijdens de avond wandeling hebben gezien. Dan gaan we naar ons hotel. Het hotel ligt tussen het natuurpark en de plaats Ranomafana in. Het restaurant is onder aan de weg en vrijwel geheel uit bamboe opgetrokken. Het ziet er heel luxe uit. Het meubilair is ook allemaal van bamboe.
    We bestellen allemaal de lunch. Eerst drinken we een kop koffie en daarna kunnen we aan tafel. Het duurt een tijd voordat we wat te drinken kunnen bestellen. Maar dit lukt uiteindelijk wel. De bagage wordt al vast naar de kamers gebracht. Hiervoor moeten we wel een stukje naar beneden en dan via een aantal trappen omhoog lopen. Onze bungalow staat apart van de andere kamers. Wij hebben uitzicht op het zwembad. Dit is gevuld met water, maar ziet er niet erg schoon uit. Het terras van de 'snackbar' is ook gesloten. Het gebouwtje bestaat uit stenen muurtje met een rond rieten dak, 4 punten. Wij hebben geen uitzicht op het dal maar wel een mooie omgeving waar veel vlinders rondvliegen.
    Het eten voor vanavond hebben we al na de lunch besteld. Tot nu toe is het weer uitstekend geweest en dat schijnt een uitzondering te zijn. Het komt niet vaak voor dat je 3 dagen zonnig weer hebt in Ranomafana. De middag brengen we door bij de bungalow. We lopen even naar de anderen die in de kamers zitten. Zij hebben wel mooi uitzicht over het dal. We lopen nog even naar beneden omdat we geen zeep en toiletpapier hebben. Het winkeltje tegenover het hoofdgebouw is nog steeds gesloten. We gaan maar terug naar de bungalow om wat te lezen. Om een uur of 17.00 gaan we douchen. We gebruiken de slippers omdat de douchebak er onafgewerkt uit ziet. De douche deur sluit slecht, de ander moet de deur dicht doen.
    Even voor 18.00 gaan we naar de bar om wat te drinken. Wij zijn niet de enige, er zitten al een aantal bij bar en we gaan er bij zitten. Even later komen er nog een paar bij en gaat het licht uit. Er is een stroomstoring die het hele dorp in het donker zet. De kaarsen worden tevoorschijn gehaald. De avondwandeling groep komt terug en we aan tafel zitten. Het eten wordt later opgediend en we eten bij kaarslicht. Als we bijna klaar zijn gaat het licht weer aan. We rekenen af en gaan naar boven, de trappen op. Boven hebben we de tassen al zo goed mogelijk ingepakt. Tijdens het eten is het behoorlijk fris geworden. We zijn blij dat we een trui hebben meegenomen.
    De volgende dag hebben we het Ranomafana National Park verlaten en vertrekken richting Tana, de hoofdstad van Madagascar.