Antananarivo naar Antsirabe

• De volgende morgen gaat de wekker om half acht. De vorige avond is ons verteld dat we tijdens het ontbijt geld kunnen wisselen. Wij wisselen € 1000 in de lokale munteenheid. Dit is de Ariary en na de omwisseling voelen we ons net miljonairs. We zijn 2,7 miljoen Ariary rijker. Ons ontbijt bestaat uit stokbrood, jam, pannenkoeken, verder een potje yoghurt en een echte zongerijpte banaan. Niet zo eentje als in de Nederlandse winkels. Na het ontbijt voelt Hans zich nog rijker want iedereen heeft zijn bijdrage in de fooienpot gedaan.

• Even na 9:00 uur vertrekken we, de bagage gaat op het dak van de bus en met 20 man (onze groep van 18, Truus en de bijrijder) is de bus helemaal vol. Wij rijden door de stad en doen eerst nog wat boodschappen voor onderweg zoals water en wat te eten.
    Antananarivo is gebouwd op meerdere heuvels in de uiterwaarden van de Ikopa rivier. Heel veel mensen doen de was in de rivier en laten het drogen op het gras. Verder wordt er veel op het land gewerkt, in de uiterwaarden wordt onder meer rijst geteeld en men maakt bakstenen van de klei. We verlaten Antananarivo en stoppen bij een kiosk met beesten, Baobabs, placemats en tassen gemaakt van sisal. Dit is de enige toeristen shop die we op Madagaskar gezien hebben, de mensen in de winkel zijn heel aardig en ze laten zien hoe ze de producten maken. Er staat heel veel leuk spul maar te groot om mee te nemen. We maken natuurlijk wel even wat foto's, wel na eerst toestemming te hebben gevraagd.
    We rijden door naar Ambatolampy, Truus vertelt dat we daar in een toeristen restaurant gaan eten en laat gelijk weten dat dit voorlopig het enige geschikte restaurant is waar we kunnen lunchen. Het eten is prima.

• Huizen in de dorpen tussen Antananarivo en Antsirabe

Een van de vele huizen stijl op Madagascar, muren van gebakken stenen en dak van riet (isolatie in de zomer en winter)

• Hierna is het nog drie uur rijden naar Antsirabe. De weg is simpel, twee rijbanen zonder vluchtstrook en alleen op een enkele plaats is een vangrail aanwezig. Onderweg krijgen we heel vaak de gelegenheid om in de diverse dorpen uit te stappen en kennis te maken met het dorpsleven. We lopen dan langs de huizen en de bus volgt ons na een enige tijd. We zijn ook nog getuige van een ernstig verkeersongeluk. Een transportbusje is in een scherpe bocht na een brug van het talud afgereden en op zijn kop terecht gekomen. Daarbij zijn diverse fietsende en lopende mensen aangereden. Bij het busje is men druk bezig om de achterdeur open te krijgen. De voorkant is zwaar beschadigd en de deuren zijn ontzet.

• Antsirabe

• Aan het einde van de middag komen we aan in Antsirabe, daar overnachten we in het Residence Sociale hotel. Het hotel ziet er goed uit met ruime goed verzorgde twee kamer suites. Bij aankomst krijgen we een cocktail aangeboden, Truus geeft aan dat we in dit hotel de batterijen moeten opladen omdat het hotel in Miandrivazo alleen op beperkte tijden elektriciteit heeft. Bij de ingang van het hotel staat een grote groep heel aparte transportmiddelen. Dit zijn pousse-pousse, ze lijken op riksja. Bij de simpelste vorm loopt er iemand voor die hem trekt, bij anderen is het voorstuk van een fiets aangebouwd en sommige zijn gemotoriseerd.
    Wij zijn de enige gasten in het hotel in Antsirabe en iedereen vraagt zich af hoe dit hotel financieel kan overleven. In het hotel is alleen ontbijt te krijgen en voor het avondeten worden we met de bus naar de stad gebracht. Het eten is prima en na een hertelling van de rekening (er staat een fout in) lopen we terug naar het hotel. Langs de weg is bijna geen verlichting aanwezig maar wel veel gaten, daarom hebben we een zaklantaarn meegenomen. Deze hebben we absoluut nodig gehad. We worden op de voet gevolgd door de pousse-pousse kolonne hopend dat ze iemand kunnen overhalen. Niemand heeft daar zin in omdat we geen neo-kolonialist willen zijn, we vergeten alleen dat hij en zijn gezin nu een avond niet te eten hebben. De schaamte bij ons is echter te groot om je als "blanke meester" te laten vervoeren.
    De gehele dag is het overwegend bewolkt geweest en buiten staat een frisse wind, je merkt duidelijk dat we hier op hoogvlakte zitten. Iedereen gaat op tijd naar bed omdat we de volgende dag al om 08:00 vertrekken richting Miandrivazo en de boot.

• Hotel in Antsirabe

Ons hotel in Antsirabe, de officiële naam is Residence Sociale Antsirabe. Dit is een van onze betere hotels buiten Antananarivo