Antsirabe naar Miandrivazo

• We zijn in hotel Resicence Social Antsirabe in de gelijknamige plaats Antsirabe en onderweg naar Miandrivazo. Dit is de laatste overnachting in een gewoon bed voordat we twee nachten in een tent slapen aan de oevers vand e rivier Tsiribinina. Voor sommige in de groep is dit zwaar afzien,m voor andere. de gewoonste zaak van de wereld.

• De volgende morgen gaat de wekker om half zeven, snel even wat douchen en om zeven uur zit iedereen aan het ontbijt. Het ontbijt is uitstekend met verse broodjes, diverse soorten jam, honing, verder veel verse vruchtensap van aardbei en ananas. We rijden om acht uur weg en rijden eerst naar een aantal winkels in Antsirabe, bij de eerste staan we met verbazing te kijken hoe men van afvalmateriaal miniatuur fietsen, solex en 2CV maakt. Bij de tweede laat men ons zien hoe je van een Zeboe hoorn allerlei voorwerpen kan maken.
    Omdat er onderweg geen restaurant is rijden we eerst naar een supermarkt om eten voor de lunch en water voor de twee dagen op de boot te kopen. Daarna verlaten we Antsirabe richting het westen. De weg wordt al gauw heel slecht met veel gaten die de chauffeur elke keer weer goed weet te ontwijken. We stoppen regelmatig om wat te lopen, rond het middag uur gaan we op zoek naar een luchtplaats en vinden deze onder een mango boom. Jammer genoeg zijn de mango's nog heel klein en verre van eetbaar. We zijn een flink stuk gedaald en het begint veel warmer te worden.

• Huisvlijt in Antsirabe

Van de eenvoudigste onderdelen maakt men materiaal om aan toeristen te verkopen.

• In de middag zit de helft van onze medereizigers te slapen en de rest zit een beetje voor zich uit te staren. Het landschap veranderd langzaam van rode klei met rivieren, dorpjes en heel veel akkers naar een meer droog ruig terrein. Aan het einde van de middag zijn we bij het hotel in Miandrivazo aangekomen, we zitten hier op een hoogte van 150 meter. Vanuit het hotel hebben we een uitstekend zicht op de Tsiribihina rivier. Bij het hotel aangekomen gaan we gelijk wat drinken en geven de bestelling voor het avondeten door, we krijgen hier ook te horen waar we de komende nacht slapen.
    Het hotel heeft kamers en bungalows, wij hebben een bungalow en dit is ook de eerste nacht dat we onder een klamboe slapen. Nadat we de tassen in de bungalow hebben gezet gaan we op het terras zitten met drinken totdat het tijd is om te gaan eten. Na het eten is het gelijk afrekenen van het avondeten en ontbijt. Het is bijna elf uur als iedereen richting zijn kamer gaat, het is nog steeds warm maar het is een mooie dag geweest.

• Antsirabe supermarkt

Straten van Antsirabe met lokale supermarkt

• Miandrivazo

• Deze nacht hebben we beide slecht geslapen, het bed kraakte en het is de gehele nacht warm gebleven. We zijn vroeg opgestaan en dan blijkt dat er geen warm water is. Dat is iets waar je in Afrika altijd op voorbereid moet zijn. Dan maar douchen met koud water, maakt niet zo veel uit want hier mee wordt je ook wel schoon en bij deze temperatuur is koud water meer verfrissend dan warm water. We genieten extra van de douche want pas over drie nachten hebben we weer de mogelijkheid om te kunnen douchen.
    Het ontbijt is eenvoudig en bestaat uit heel veel toast, jam, omelet, koffie en thee. Na het ontbijt vertrekken we al snel met twee kleine busjes (de grote bus is gisteravond gelijk terug gereden naar Antananarivo). De bagage gaat op het dak en de ruimte binnen is heel beperkt maar het gaat. We gaan eerst Miandrivazo in voor de laatste inkopen, waaronder toilet papier. De eerste gevallen van darmproblemen dienen zich namelijk al aan.

• Bungalows in Miandivazo

Bungalows in Miandrivazo

• Miandrivazo is een redelijk ontwikkelde stad met heel veel kraampjes en kleine winkels met heel veel alledaagse producten. De straten zijn geasfalteerd en voor zover we kunnen zien zijn de huizen allemaal laagbouw opgetrokken uit baksteen met golfplaten of dakpannen. De mensen in Miandivazo verschillen veel in levensstijl en gezichtkenmerk van de bevolking in Antsirabe en Antananarivo. Zover als we kunnen zien zijn het afstammelingen van Afrikaanse immigranten.
    Vanuit Miandrivazo volgen we eerst RN34, dit is de asfaltweg die naar het zuiden gaat richting Morondava waar we over vier nachten zijn. Net buiten Miandrivazo worden we bij een wegblokkade door de verkeerspolitie tegengehouden. Ze zijn alleen geïnteresseerd in de papieren van de bestuurders en kijken niet eens naar ons om. We horen van de bestuurder dat de agenten deze wegcontroles vaak gebruiken om de eigen financiële situatie te verbeteren. Onderweg rijden we langs akkers en hutten met mango en papayabomen en kokosnoot palmen.

• Markt in Miandivazo

Markt in Miandrivazo

• Na ongeveer 20 km verlaten we de asfalt weg en de volgende 12 km gaat over een zandweg vol met gaten en kuilen. We zijn om half twaalf bij Masiakampy waar de boot buiten het dorp bij een tijdelijke aanlegplaats ligt omdat het waterpeil in de rivier erg laag is. Daardoor zijn we niet in het centrum geweest, toch hebben we goed zicht gehad op de levensomstandigheden in het dorp. Masiakampy bestaat uit huizen opgetrokken uit baksteen met golfijzeren platen. De straten zijn verhard met puin en voor een deel onverhard.
    We komen aan bij een kleine zandvlakte met wat bomen en een pad dat naar beneden naar de rivier loopt. Het is warm maar van een aangename warmte die totaal niet benauwd aanvoelt. Mensen uit het dorp brengen alle bagage naar de rivier, omdat gelijk met ons nog een andere auto is aangekomen ontstaat een begin van angst dat de bagage op de verkeerde boot terecht gaat komen. Deze zorgen zijn totaal onterecht, men weet precies op welke boot de bagage moet komen. Rondom zijn allerlei akkers aanwezig, en bij de rivier liggen vier boten. Het eerste wat we ons afvragen is of met één boot of met twee boten vertrekken. Een van de boten is bestemd voor vier Fransen. Wij gaan op een andere boot samen met zeven bemanningsleden. Dit zijn de kapitein met twee assistenten, de kokkin met een hulp en twee kinderen die meehelpen.

• Huizne in Masiakampy

Straten en huizen van Masiakampy, hier zijn we op de boot gestapt