Andasibe NP naar Pangalenes

• Op het eiland worden we ontvangen met een drankje. We krijgen daarna het verzoek om allemaal aan tafel te gaan voor de lunch. Dit ziet er prima uit. Het hotel heeft een huislemuur en ze komt zo af en toe even kijken of er wat te bedelen valt. Om half drie zijn we klaar met eten en iedereen heeft het nummer van zijn huisje gekregen. Het hele hotel bestaat uit een restaurant en een hele groep van kleine bungalows opgebouwd uit lokaal materiaal. Het restaurant heeft een openstructuur, bestaande uit een dak op palen zonder wanden.

• De bungalows zijn een eenkamer huisje met een douche en wc. Voor het warme water is er een hout gestookte ketel achter elk huisje. In het huisje staat een goed twee persoonsbed en wat andere meubilair. Verder één strandstoelen en één gewone stoel. Vanuit de huisjes heb je een schitterend uitzicht over de lagune.
    Na de lunch hebben we de tijd aan ons zelf en een groot deel van de groep gaat zwemmen in de lagune of gewoon wat rondhangen in het water. Na het zwemmen maken wij een korte wandeling naar de vleesetende planten vlak bij het hotel. Deze vleesetende planten zijn zeer bijzonder op deze plaats en komen voor in de serie over Madagaskar gepresenteerd door David Attenborough.
    Vlak voor zonsondergang lopen we naar het restaurant waar we met een aantal van onze reisgenoten wat drinken en napraten. In de schemering zien we een aantal vleermuizen en de eerste vuurvliegjes. We blijven hier zitten totdat we gaan eten, om tien uur gaat iedereen voor de nacht naar zijn huisje.

Le Palmieres

De volgende morgen staan we op tijd op voor het ontbijt en gaan met een groot deel van de groep met een boot naar Le Palmieras. Le Palmieras is een lemuren reservaat bij een hotel/restaurant een lagune verder op. Om daar te komen hebben we anderhalf uur gevaren door een gegraven deel van het Canal. Hier wonen mensen aan de oevers en varen met diverse soorten boten in het kanaal op zoek naar vis. Deze tocht is schitterend en geeft een goed beeld van het werk dat verzet is om het Canal de Pangalenes te maken.

• Vleesetende plant Canal de Pangalenes

Deze vleesetende plant komt alleen op dit eiland bij het Canal de Pangalenes voor

• Bij Le Palmieras maken we een wandeling met een gids en zien verschillende soorten lemuren waaronder zeer jonge dieren van nog geen drie dagen oud. Omdat heel veel lemuren soorten dicht op elkaar leven komen hier ook een aantal hybride soorten voor. Deze hybride soorten kunnen zich niet zelf voortplanten. Omdat in het gebied ook de Indri, de grootste lemuren soort leeft gaan we in het bos naar ze opzoek. Na lang zoeken vinden we ze, eerst twee jongen en later de vader en moeder met nog een jong. De lemuren zijn totaal niet bang voor ons en laten zich makkelijk tot op korte afstand benaderen.
    Met het verstrijken van de morgen trekken de meeste lemuren zich terug om het heetste deel van de dag in rust door te brengen en wij lopen terug naar het restaurant. In het restaurant drinken we wat voordat we terug varen naar ons hotel. Er is wat meer wind dan op de heen weg en tot nu toe is een prachtige zonnige dag geweest. Bij het hotel gaan we meteen lunchen, hierna staat er niets meer op het programma en we gaan een wandeling maken.

Maki moeder en jong

• In de buurt moet een vissersdorp liggen maar we kunnen het pad er naar toe niet vinden. We beginnen een beetje te zwerven en komen op een gegeven moment uit bij een ander meer. Om onze bungalow weer terug te vinden lopen we dezelfde weg weer terug en maken daarna een praatje bij de bar met een aantal anderen van de groep.
    De zon is al onder wanneer we teruglopen naar ons huisje. Het licht is nog niet aan, maar er wordt al wel water opgewarmd in de hout gestookte ketel achter het huisje. Voordat we gaan eten nemen we eerst een douche en het water begint al lekker warm te worden. Omdat de lagunes zoet water bevat hebben we hier veel last van muggen en bij het douchen en afdrogen zijn we diverse malen gestoken. Gelukkig zijn alle bedden voorzien van een muskietennet.
    Voor het eten worden we eerst getrakteerd op een uur muziek en dans door bewoners van een van de nabijgelegen vissersdorpen. Een groot deel van de groep doet enthousiast mee.
    Na de voorstelling gaan we eten waarbij de maki nog regelmatig komt kijken en laat blijken dat hij wil spelen. Om 22.00 zijn we terug in ons huisje.
    De volgende morgen verlaten we het hotel en brengen de boten ons terug naar de bus. We rijden de komende twee dagen verder naar Soanierana waar we de boot nemen naar het Île St Marie, het piraten eiland. Op dit eiland blijven we twee volle dagen om vervolgens terug te vliegen naar Europa.

• Zang en dans in de Pangalenes

Dansgroep afkomstig van nabijgelegen vissersdorp