Canal de Pangalenes naar Mahambo

• We vertrekken vandaag vanaf een eiland in de Canal de Pangalenes waar we twee nachten hebben overnacht in een bungalow hotel. Het hotel is perfect gelegen tussen twee lagunes en bestaat uit een restaurant met een hele rij houten bungalows aan een zandstrand. Prima locatie behalve dat we hier erg veel last hebben gehad van muggen. We worden met twee boten terug gebracht naar Manambato waar de bus staat. Deze dag en de volgende dag zijn twee reisdagen naar de boot die ons naar onze laatste bestemming gaat brengen, Île de St Marie.

• Het is vroeg opstaan op deze morgen van vertrek. Om zes uur staat het ontbijt klaar waarna we gelijk vertrekken met de boten. De maki en 2 bamboelemuren zijn tijdens het ontbijt komen buurten. Als we klaar zijn met ontbijten ligt de bagage al bij de boten en na het inladen hiervan vertrekken we even voor 7 uur naar Manambato. Het is 45 minuten varen en de overtocht gaat zonder enig probleem. Er is bijna geen wind waardoor er geen boegwater de boot in komt.
    De bagage worden door Sacha en Julien op de bus geladen geholpen door mensen uit het dorp. Wij staan hierbij nieuwsgierig te kijken naar boten die vol met riet aan komen varen. De rietschoven worden op de wal verzameld en onder een afdak opgeborgen. Waarschijnlijk is het riet voor de verkoop bestemd en wordt het gebruikt als dakbedekking. Om acht uur vertrekken we met de bus en onderweg naar de hoofdweg stoppen we alleen bij de noodbrug en bij een plaats waar heel veel Lemonade planten staan. De bus gaat zonder passagiers over de noodbrug om het gewicht te beperken en zo veilig over de brug te komen.

• Constructie van nieuwe brug

Nieuwe brug in aanbouw

• Wij bekijken even het werk aan de nieuwe brug en hebben het vermoeden dat de bouw van de brug volledig wordt gefinancierd en verricht door de lokale dorpen.
    We hebben Truus gevraagd om even te stoppen bij de Lemonade planten omdat we graag zekerheid willen hebben of het Banksia planten zijn. Sacha legt ons uit dat dit een uitheemse plant is afkomstig vanuit Australië en dat bevestigd ons vermoeden. De plant behoort tot de Banksia familie.
    Om 9 uur zijn we op de hoofdweg en gaan verder naar het noorden richting Tamatav / Toamisia. Toamisia of soms staat er Tamatav of Toamasina is de grootste havenplaats van Madagaskar en is van groot economisch belang voor het eiland. Toamasina heeft de enige containerterminal van Madagaskar en goederen voor de grote steden komen hier aan land.

Tamatav / Toamisia

Oliepalm plantage vlak voor Tamatav

• Voor Tamatav / Toamisia zijn we nog even gestopt bij een oliepalm plantage en volgens Truus zijn de producten van deze plantage alleen voor de inlandse markt bestemd. In Tamatav / Toamisia zoeken we een supermarkt op en doen er inkopen voor onze picknick lunch. Het valt ons op dat na Tamatav de weg zonder enige reden gelijk een stuk slechter is en de bruggen zijn niet meer van ijzer of beton maar eerder van hout. De lunch gebruiken we in Ambodimanga. We zien daar een picknick plaats bij een restaurant waar de weg vlak langs de kust loopt en Sacha vraagt de eigenaar of we er gebruik van mogen maken. Dat is prima tegen een betaling van 10000 Ar (€ 3,50) en de eigenaar is helemaal blij als verschillende mensen in zijn restaurant iets te drinken bestellen. Het restaurant ziet er prima en schoon uit en Truus neemt de gegevens van het restaurant op voor volgende groep als plaats voor een lunch. Onder het eten worden we nog verrast op een aantal walvissen, zover we kunnen zien behoren deze tot de Southern Right Wales.

Southern Right Whale bij Ambodimanga

• Na het eten kijken we nog wat rond en zien dat er hard wordt gewerkt om alle huizen op te knappen voordat het regenseizoen aanbreekt. Ondertussen hebben de vrouwen van het dorp de bus ontdekt en ze komen met volle schalen met allerlei versnaperingen aanlopen in de hoop dat we iets kopen.

Mahambo

We rijden om twee uur weg en dan is het nog twee uur rijden naar La Pirogue in Mahambo. Het hotel bestaat hier ook uit verschillende soorten huisjes en Truus is niet blij wanneer ze hoort dat er te weinig huisjes beschikbaar zijn wat betekend dat er gedeeld moet worden. Dit was volgens haar niet de afspraak en de verwachting is dat de organiserende toeristen organisatie in Tana hier nog wat over te horen krijgt.

• Repareren van dak

Voorbereiden voor het regenseizoen dat in december begint

• Wij zijn ingedeeld in een huisje met twee reisgenoten waar we vanaf het begin al veel mee optrekken. Alle tassen staan al in het huisje en we spreken af dat wij de achterkamer nemen en zij de voorkamer. In onze kamer staat een 2 persoon bed en een 1 persoon bed. We lopen met zijn vieren over het strand naar de bar en gaan samen met Truus en een paar anderen aan de bar wat drinken. Als de zon net onder is lopen we terug naar het huisje.
    Het is de hele dag behoorlijk warm mooi weer geweest en een douche is wel lekker om af te koelen en te verfrissen. Wij besluiten daarom om vanavond te nemen voordat we gaan eten, dit geeft de vrijheid voor onze huisgenoten om de volgende morgen te douchen. Aan de bar hebben we met zijn vieren afgesproken om in een van de restaurant aan de Route de Mahambo te gaan eten en lopen rond zeven uur naar de straatweg vergezelt door nog een paar anderen van de groep.

Le Piroqeu in Mahambo

• Op de weg naar de restaurantjes langs de Route de Mahambo is geen verlichting en we zijn blij dat er een aantal zaklantaarns zijn meegenomen. We gaan het eerste restaurant binnen en krijgen een kaart te zien. We willen allemaal garnalen, die hebben ze hier niet en we besluiten naar een andere restaurant te gaan. Buiten zien we Truus op de weg staan en ze vraagt of ze met ons mee mag, dat is natuurlijk geen probleem. We lopen naar het volgende restaurant. Zij hebben wel garnalen en langoustines en dat nemen we in diverse combinaties met friet of een saus met rijst. De friet klanten krijgen later hun eten, waarschijnlijk waren de aardappelen nog niet geschild.
    We delen met 3 mensen bier en 4 anderen nemen een fles wijn. Dit is wijn van het eiland uit de streek Fianar en smaakt best goed. Het duurt wel een tijdje voordat we de gekoelde wijn hebben. Het eten is uitbundig en goed, bij het afrekenen doen we niet moeilijk. Gewoon alles door 7 delen. Truus vertelt nog dat we vanavond in het hotel al moeten afrekenen zodat we na het ontbijt gelijk weg kunnen.