Wandeling in het Isalo NP

• We zijn vandaag in het motel d'Isalo waar we twee nachten blijven. We gaan een lange wandelen maken door het park waar aan het einde een warme lunch wacht indien je die van te voren hebt besteld.
    Vanochtend zijn we om 6 uur opgestaan en voordat we gaan eten zetten we alle spullen klaar die we mee willen nemen. Het ontbijt is weer een eenvoudig, al zijn er deze keer met warme broodjes en jam.

• Om 7.30 vertrekken we met de bus. In Ranohira stoppen we omdat de gidsen instappen en wordt het water uitgedeeld. We rijden een paar km over een piste om bij de parkeerplaats te komen. Vanaf hier lopen we naar het natuurlijke zwembad met waterval. Onderweg leggen de gidsen uit over de begrafenis rituelen (Baramensen). De mensen liggen eerst 3 jaar in een tijdelijk graf en daarna worden tijdens een groot feest de botten eruit gehaald en naar het uiteindelijke graf in de bergen overgebracht.
    Het is een redelijk makkelijke wandeling. Om 10 uur zijn we bij de waterval met zwembad. Hier blijven we 45 minuten. Een aantal mensen gaan zwemmen en de rest gaat rusten. Wij maken foto's van libellen en wat vogels en de omgeving. Dan gaan we door naar de picknickplaats. Eerst een stuk vlak, dan vals plat en daarna nog sterk dalen. Het is te doen, hier en daar iets lastig. Bij de picknickplaats / camping zijn een aantal ringstaart maki's.

Tijdelijk graf van een Malagassiër

• Bij aankomst is men druk bezig om onze warme lunch te bereiden. Het bestaat uit een salade van wortel, tomaat en ei. Het hoofdgerecht is rijst met groente en zeboe spies. Het smaakt uitstekend. We hebben ook nog een toetje, een uitgeholde ananas die gevuld is met papaja, banaan en ananas. Dan hebben we nog koffie of thee toe. Tijdens de lunch wordt eerst gezegd dat we niet verder kunnen wandelen omdat er regen dreigt. Maar de dreiging neemt later af en kunnen we toch nog een uurtje wandelen.
    Met 4 anderen lopen we naar de cascade, dit is nog een stukje op en neer langs de rivier, stukje steil klimmen. We maken nog wat foto's en gaan dan dezelfde weg terug. Stoppen nog even om naar de wc te gaan en lopen terug naar de 2e parkeerplaats waar de bus heen is gereden. Onderweg nog foto's gemaakt van maki's en een kameleon. Verder foto's gemaakt van een wandelende tak, schorpioen en later van een Malagassi vliegenvanger en van de vele bloeiende olifantspoten, deze lijken op mini baobab. Op de rotsen onderweg hebben we sporen gezien die toe te schrijven aan gletsjers. Dit was in de tijd dat dit gebied op de zuidpool lag en wel 250 miljoen jaar geleden.
    Om 15.45 zijn we terug bij het hotel. We bestellen onze avondeten, veel honger hebben we niet na de uitstekende warme lunch. Na het eten wordt er door iedereen weer alles afgerekend. Dit geeft weer een bekend tafereel. Een dame die druk aan het rekenen is en eromheen staan allemaal gasten die de rekening willen hebben. Uiteindelijk hebben we allemaal betaald.

• Gletsjersporen uit de Carboon-Perm ijstijd

Gletsjersporen uit de Carboon-Perm ijstijd (302-280 miljoen jaar geleden). Madagascar lag toen vlak bij de zuidpool